åka tåg till Gräfsnäs

0kommentarer

I säkert 7 år har jag pratat om att jag borde åka Anten-Gräfsnäs museijärnväg med barnen. Denna lilla mysiga utflykt alldeles nära mitt föräldrahem, men det har tydligen varit för nära för att bli av. Men nu så! Penny har sedan en tid pratat mycket om att hon vill åka tåg och vad passar bättre än ett tågens tåg, ett gammalt ånglokstång omgivet av stenkolsrök och som pustar och frustar samt tutar hejvilt under färden?
 
Så jag och brorsan tog med oss Penny, hans barn samt ett lånebarn och stack iväg. Jag hade dagen innan konstaterat att det dessutom var "riddarhelg" i Gräfsnäs, så jackpot. 
 
Vägen dit var spännande för Penny, men på vägen hem hade fascinationen gått över så klart. Vilket barn orkar 2x40 min utan att bli uttråkad av vacker utsikt?
 
 
 
 
Men riddarna var lite läskiga, så vi nöjde oss med att kika utanför.
 
 
Sedan badade vi (nåja, doppade fötterna som snabbt domnade bort i det iskalla vattnat), käkade glass och lekte  på lekplatsen innan hemfärd. 
 
Så nu var det avklarat, utflyktsmålet jag haft i bakfickan i så många år. Men mysigt blev det!

Kommentera

Publiceras ej