En spännande jungfrufärd

0kommentarer

Vi har blivit med båt! Eller, vi hade ju en badbåt innan som vi sålde i juni för att Michael länge drömt om något större att kunna ta övernattningsturer i. Så häromveckan slog vi till på en Joda från -86.
 
 
Denna lilla pärla vid namn Nova ska alltså flytta till Onsala tänkte vi. Fast vi kommer nog döpa om den efter demokratisk omröstning, till Bob.
 
Glada i hågen fyllde vi bilen med bra-att-ha-saker och åkte till Tjörn för att avsluta affären. Solen sken och havet låg framför oss. Tanken var att komma till Grebbestad med något/några stopp på vägen.
 
Jag är ju inte direkt någon båtmänniska och av extremt bekväm natur, så jag överraskade mig själv genom att vara superpepp! Jag förstod ju att min höggravida kropp inte skulle njuta men sinnet njöt desto mer av att se Michael så glad och förväntansfull. Även tjejerna var förtjusta och vi puttrade iväg i eftermiddagssolen.
 
 
 
Första stoppet blev Gullholmen och vi fick en fantastisk kväll med bad och restaurangbesök.
 
 
 
Vi vaknade upp efter lite skakig natt. Svårt att sova i gungande säng. Men ett morgondopp och frukost fixade biffen.
 
 
Glada i hågen tog vi sikte på Bohus Malmön och drog iväg. 
 
Men strax utanför Lysekil tog lyckan abrupt slut. Svart rök vällde ur motorrummet och vi tappade kraft. Vi hade dock tur i oturen. Vi kunde gå in till Lysekil och fick tag på en mekaniker inom någon timme.
 
 
 
Jag och tjejerna drog in till stan och försökte roa oss med shopping, lekplats och glass medan Michael och Bob fick åka puttra in till en marina.
 
 
Ny avgasböj beställdes och nu återstod bara att lösa logistiken. Båten stank dieselsot, så där kunde vi inte sova. Brorsan på semester i Grebbestad hade några timmar kvar innan han kunde komma loss och skjutsa oss någonstans. Buss till Tjörn (och bilen) skulle gå på 4 timmar med 1000 byten, närmsta hotellrum låg en bit bort och gick loss på orimligt mycket pengar, klockan närmade sig 15 och lusten av att se Lysekil började avta. Då kom jag på att man ju faktiskt kan hyra sig en bil...
 
Så vi hittade en biluthyrningsfirma, fick tag på bil och barnstolar för 250kr (billigt!) och åkte till Tjörn. Hämtade bilen, tillbaka till Lysekil, käkade sen middag, hämtade båtpackning och sedan tillbaka till Onsala. När vi landade hemma vid 24-tiden var den här kroppen ganska trött.
 
 
Vi tog paus från båtandet i några dagar. Bob fick vara kvar i Lysekil medan jag och Michael gick på Håkan Hellström istället.
 
 
Men sedan samlade vi kraft och packade ner alla dieselröksanerade kläder igen och åkte upp till båten. Skam den som ger sig!
 
Vi släppte av Michael i Lysekil hos den lagade Bob. Han fick börja ta sig hemåt medan jag och tjejerna tog en biltur till Grebbestad. Efter lite kusinhäng åkte vi neråt igen och förenades med Michael på Marstrand för en natt i båten. 
 
 
Dagen efter kunde han köra hem båten, medan jag och barnen tog bilen. Slutet gott, allting gott.
 
Den härliga båtägarkänslan fick sig en törn, men jag är trots allt positiv till Bobs intåg. I förrgår testade vi honom som badbåt också, vilket funkade fint.
 
 

Kommentera

Publiceras ej