Veckans matutmaning

0kommentarer

Aaah, minns precis varför jag slutade blogga. Jag hade precis suttit i en kvart och skrivit ett inlägg på mobilen samt lagt in en bild och helt plötsligt försvinner hela inlägget och jag måste börja om... Men jag ger det ett försök till.
 
Dagens i-landsproblem: Jag är så rysligt trött på vår överfulla frys. Man kan ju inte ens spontanköpa två olika glassorter utan att det blir problem och man får ta till varende tetriskunskap man tillskansat sig under tonåren. Varken jag eller Michael har någon aning om vad som ligger längst ner i lagren och de matlådor vi stoppat in är så fyllda med is att det är omöjligt att identifiera dem.
 
Till saken hör att Michael får kväljningar av att bara höra ordet rester, så ska det rensas så är det upp till mig. I veckan som kommer tänker jag ge mig själv en utmaning. Eftersom jag just nu har totalt tappat matlagningsinspiration så tänkte jag slå två flugor i en smäll, att rensa frysen och utmana min kreativitet.
 
Jag får under veckan alltså endast laga mat från frysen med endast få stödinköp i form av färskvaror. The game is on!
Dagens middag blev detta:
 
Lime-, ingefära och chilimarinerad kycklinglårfilé av infryst "färsk" kyckling från Gud-vet-när, bönpasta som är svårt att äta upp i huset eftersom det är bara jag och Penny som gillar/vågar testa den, fryst broccoli och senaste favoriten frysta sojabönor, som pga sjukt hamsterbeende hittades i minst fem olika förpackningar bara i översta fryslagret. Sedan fuskade jag med färsk gurka och morot,  jag gjorde dock en limesås av en rest-slatt creme fraishe, så jag känner absolut att jag lyckdes idag! Frysen går redan igen lite lättare och efter kvällens lördagsglassmys, så kan det finnas riktigt gott om utrymme (läs: plats för matlådan som blev över från dagens middag...)
 
Penny var förväntanfull när det dukades fram.
 
Imorgon väntar förhoppningsvis inte magsjuka utan lunch på en oidentifierad matlåda (kan vara Michaels kalvköttbullar om vi har riktig tur) och middag blir canneloni på infrysta, färska pastaplattor, en bit infryst skinka samt spenat. Ost, tomatsås, örter mm får bli färskt. Oj, oj, oj nu blir ni väl sjuk inspirerade av mina gamla rester??? Jag hör hur ni drägglar över inisad mat från 2015...så kom på middag ni som vågar, men mitt mål är att ha en tom låda i frysen fram till nästa helg.
Wish me luck!
 
Sedan vet jag ju inte riktigt vad jag skall göra med all infryst smördeg, tortellinibröd och gamla grillkorvspaket...inte supertaggad på dem.
 
Hur gör ni med frysen för att få rotation? Finns det ett bra system som jag kan kopiera? En del saker ÄR ju ändå bra att ha där. Borde dock snart kunna rensa ut sommarens alla kylklampar som ligger redo. Hur många behöver man under vintern?

Kommentera

Publiceras ej