Kalas, kalas och fars dag

4kommentarer

Puh, den här helgen var lite intensiv kan man säga.
Lördag med dans för stora och gympa för lilla, sedan barnkalas i hyrd lokal för Elsalie.
 
Elsalie och kompis Tilda, prima ballerinor!
 
21 sexåringar skulle roas, gödas och samsas under 2 hektiska eftermiddagstimmar. Det gick dock över all förväntan eftersom vi samkörde med en klasskompis vars mamma är lärare och verkligen tog kommandot över gruppen redan från start. En lista:
 
Bäst - någon åt tydligen från golvet, vilket gjorde att inte ett enda popcorn behövde sopas upp efter kalaset. WIN
 
Sämst - mitt tålamod med lite väl vetgiriga barn
 
Roligast - Spindelmannen som missade att dra upp luvan när han skulle äta korv...om och om igen
 
Tråkigast - att jag missade att se barnen in action på reflexmörkerspårningen, jag tog emot i dörren efteråt och fick bara ana entusiasmen
 
En väldigt lycklig tjej öppnar paket efter kalaset.
 
Men som sagt, vi överlevde utan problem!
Väl hemma igen drog Michael på grabbkväll (bestämt sedan innan och helt ok med mig, så att ni inte tror att han är en idiot...) och jag nattade barn samt började baka inför söndagens släktkalas/fars dag.
 
Upp tidigt för att köpa frallor och tåga in till far med en nyköpt stege. Tänk så glad han kan bli för hårda paket.
 
Vi körde dock ett enkelt släktkalas med Elsalies favoriter, tacos och tårtor gjorda från kladdkakor. Sedan hann hon till och med en sväng till sin skridskoskola och jag var effektiv och tränade under väntetiden. Styrka för rumpan inför publik,  lite plankor på en vattenskadad gräsplätt och sedan 2 km snabbt runt, runt en parkeringsplats. Väldigt stolt över min viljestyrka!
 
På kvällen firade vi fars dag genom att vinka hejdå till Michael som drog på kurs och jag satt spak i soffan och kunde inte fatta att helgen redan var slut.
 
Förresten, Michael är på 3 kurser den här hemmaturen...3 kurser på några dagar vardera. Jag tycker väl inte att det är ett superbra upplägg direkt. Jag har ju liksom gift mig med honom för att jag älskar att hänga med honom. Suck! Martyr är bara förnamnet på mig just nu...
 

4 kommentarer

Anonym

09 Nov 2015 21:00

Hatar också kurser som är när min sjöman är hemma!! Kan dom inte göra det under jobbveckorna istället??

Svar: Ja, det hade varit något. Åtminstone att man blev tidskompenserad och inte bara pengakompenserad.
Cissi

Katta

10 Nov 2015 20:30

Jag ogillar också kurserna, för man vill ju som sagt umgås så mycket man kan under friveckorna. Jag försöker hänga med på kurserna när jag kan, men inte så lätt för er som har barn. Ibland suger det verkligen att vara sjömansfru...men man får ta det onda med det goda. :)

Svar: Ja, det suger. Jag har tidigare hängt med ibland. Även med Penny, men med en som går i skolan så är man mer styrd.
Cissi

16 Nov 2015 21:53

Hej en till här som är sambo med sjöman, han jobbar tre veckor på tre veckor av. Har du nått bra tips på hur man undviker värsta ensamhetskänslorna när de åker? Jobbar din man fyra veckor på fyra veckor av? Ha det fint!

Svar: Hej, välkommen!Michael jobbar fyra-fyra, men han har tidigare jobbat sex-sex och i mitt tidigare förhållande jobbade Elsalies pappa 2-2, så jag har testat det mesta...😊

Ensamhet ja.... detta är inte så lätt. Först av allt så måste men uppskatta att vara ensam, det blir svårt annars. Jag gillar ju det även om det skulle räcka med några dagar.
Har du barn! I så fall kan man ju i alla fall få kroppslig närhet av dem, något jag saknade väldigt mycket innan barnen. Jag sökte situationer där jag kunde få kramas och ha kroppskontakt med kompisar,tex. En klapp på axeln kändes värdefull.

Mitt bästa tips är annars att tänka ut alla saker du vill göra, som du inre får till när han är hemma. Tex mat som bara du gillar, träning, dina favoritserier, tjejkvällar, läsa böcker, ditt favoritsnacks, datorspel...osv. Börja lista och tänka ut alla dessa saker när det börjar närma sig ensamveckor och sedan se till att du portionerar ut detta "ensamnjutet" över dina tre veckor. Man kan lura sig själv jättemycket att längta tills du blir ensam och får göra vad du vill utan att ta hänsyn.

Men mitt bästa råd är ändå att lev ditt liv även under ensamveckorna. Sitt inte och invänta honom och att livet ska börja, då tappar du ju halva ditt liv. Se det som bonus att du får två olika typer av liv i ett och ta vara på det. Det är ok att alla rutiner är annorlunda. Träffa kompisar, bjud hem på övernattningar!

Kram
Cissi

Anonym

19 Nov 2015 17:57

Oh tack för ditt svar:) blev ju superpeppad av din syn och tips på sjömanshustru-livet:) väldigt bra idéer som jag ska börja implementera asap! Ha en fin kväll! Kram

Kommentera

Publiceras ej