Flammig

2kommentarer

Idag fick jag ett tråkigt besked. Jag har tydligen rosascea (orkar inte googla stavning), dvs hy som blossar upp och är känslig, flammig och ojämn. 
 
Jag fick oväntad och spontan barnvakt i eftermiddag av svärmor och passade då på att åka till Kungsmässan en sväng. Jag har känt att min hy spårat ur senaste året och att jag har svårt att hitta en bra foundation. Efter vår skidresa blev jag så "solbränd" och det verkade inte gå över.
 
Jag gick till Kicks och spanade lite bland hyllorna och bad sedan om hjälp med att hitta någon bra täckande produkt. Istället fick jag en diagnos och tömde mitt bankkonto bland cliniques hyllor. Rosascea, denna lilla åkomma är tydligen kronisk, utlöstes ofta av stress och blommar upp av diverse saker; alkohol, solljus, starka hudvårdsprodukter, kryddor, värme, sa jag stress...? Kul, kul! Nu ska jag alltså smörja mig med en grön kräm varje dag och gärna köpa ett kompletterande gult puder för 5 miljoner (eller 4-500kr kanske det var, lyssnade inte så noga) att lägga på vid behov. Hm, vid behov...läser jag listan med orsaker så är det väl pudring dygnet runt som gäller.
 
Ja, ja, pank eller inte, jag fick i alla fall med mig en foundation som ger mig perfekt hy! Det är värt mycket så här i bröllopstider (läs: nu när vi snart ska fotas för bilder som vi kommer att få leva med resten av livet)
 
Selfie med foundation, någon före-bild får ni inte med tanke på att jag tränade på lunchen och knappt hade en gnutta smink på mig när jag hamnade på Kicks. Fläckig är bara förnamnet...

2 kommentarer

Nina J

15 May 2015 10:44

Oh nooooo! Vilket tråkigt besked. Men - kan man bara få det så där? Eller har du alltid haft det utan att veta om det? Skönt att du fick hjälp i alla fall, men oerhört trist. : (

Anonym

15 May 2015 14:56

Hej
Finns läkemedel på Apoteket samt även på recept finacea brukar fungera bra ibland behövs tetralysal som är en antibiotika. Du kan alltid prata med vårdcentralen för säker diagnos
Kram grannen

Svar: Tack, ska kolla upp!
Cissi

Kommentera

Publiceras ej