Griniga, gamla gubbar

0kommentarer

Människor är lustiga. Ibland är de så tjurskalliga att det blir pinsamt.
 
Jag var och förtidsröstade idag i Onsala båtmuseum. I samband med att man lämnade sina kuvert så blev man tillfrågad om man kunde fylla i en enkät om hur man upplevde tillgängligheten med röstlokal och förtidsröstning. Kvinnan som var valförrättare informerade mannen före mig om att det är ett underlag för när de väljer vallokaler inför nästa val och om man då vill ha kvar möjligheten att förtidsrösta här så är det ju bra om man fyller i enkäten.
 
-Jag har inte tid, snäste mannen.
-Det tar bara 30 sekunder, upplyste valförättarkvinnan vänligt. Det är bara 4-5 kryssfrågor.
-Jag har inte tid säger jag! väste nu mannen, ännu otrevligare.
-Ok, sa kvinnan och började ta emot hans kuvert samt fylla i den lista de för. Samtidigt hade hon diskret tryckt på tidtagningen på sin mobil. 30 sekunder senare, när mannen fortfarande stod kvar vid bordet, räckte hon honom resten av hans röstkort och sa:
-Nu har det gått 30 sekunder, men det är ju självklart valfritt hur du vill spendera din tid. Mannen ryckte åt sig röstkortet och gick.
 
Varför är vissa så här? Defaultläget är att inte hjälpa till eller svara på frågor. Jag hoppas att han skämdes när åtminstone jag fnissade åt honom, bakom i kön.

Kommentera

Publiceras ej