Vardagssnål

1kommentarer

Jag har insett att jag är så otroligt snål mot mig själv i vardagen. Jag som annars sätter en stolthet i att aldrig vara snål mot vare sig andra eller mig själv, har insett att jag i smyg missunnar mig vardagshärligheter.
 
Några exempel:
• Jag tar alltid den kantstötta kaffekoppen och tallriken till frukost. "Det duger fint åt mig" Detta gör att just dessa två är de mest välanvända i hela hushållet istället för att tas till när det verkligen kniper. 
 
 • Underkläder! Jag använder alltid fultrosorna, de med mensfläckar och söndertvättat resår. Jag sparar på fintrosorna till "speciellla tillfällen" vilket som småbarnsmorsa aldrig inträffar, så dessa har fortfarande nyköpsveck på sig. Bh:ar ska vi inte tala om, jag kan på allvar använda illasittande saker som ger mig ryggsmärtor eftersom "det är synd att slösa på de nya och fina".
 
• Jag använder alltid de slöa knivarna. Det vore ju synd om jag någon gång kunde dela tomaterna inte mosa dem...eller? Det är som att jag tror att de vassa knivarna endast får användas vid typ nyårsmiddagen.
 
• Smink! Jag köper ny maskara i god tid men använder den gamla, torra och klumpiga i cirka 6 månader till.
 
• linser. Som ovan, jag handlar hem men byter först när ögonen blir röda av smärta från de grusiga gamla.
 
• Lyxigare matvaror, tex alldeles färsk mango som jag suktar efter och sedan sparar till rätt tillfälle så att jag ofta hittar den längst ner i fruktlådan med stora mögelfläckar på. Otroligt onödigt!
 
Det finns säkert en hel del annat som jag dumsnålar på.
 
Så nu har jag bestämt mig för att sluta bete mig så här. Jag ska bli mer som Michael. Han är en mästare på vardagslyx. Finkläderna är på, chokladkartonger slits upp om man är sugen och inget sparas ifall man helt oförhappandes skulle få oväntat finbesök. Om han inte gillar något i sin garderob så rensar han ut det direkt, inte använder "bara hemma".
Om det inte vore för honom skulle vi aldrig dricka upp skumpan som alltid ligger på kylning. Och jag älskar ju när vi gör det en helt vanlig tisdag.
 
Så mitt första steg blev utrensning av smink och underkläder.
 
 Här är Penny i tros- och strumphavet.

1 kommentarer

Nina J

22 Jun 2014 11:32

Varför är man sådan?! Go Mikael, jag ska också inspireras och plocka fram mina "finvinglas" som går sönder så fort man tittar på dem. Men först måste du räkna ut hur många jag är skyldig dig...?

Kommentera

Publiceras ej