Livet på landet

5kommentarer

I stan betalar man för att gå på Bikram Yoga och svettas, på landet är det helt gratis att köra styrkelyft med 15-kilos höbalar i högsommarvärme. 
 
Idag är jag hemma i Vänga och hjälper pappa att få in det sista stråna för i år. 
Så här tjusigt klädd måste man vara för att inte huden skall bli alldeles uppriven och förstörd. För hö är vasst!
 
Jag älskar att det är pappas gamla finskjortor som återanvänds till hökörarkläder. Fint återbruk och ibland kan man få tag på någon fräsig relik från 80-talet. Men just den här blå har jag nog haft som "min" sedan 2000 någon gång.
 
Vi kör hö på det gamla goda sättet med riktiga höbalar. Idag var det lätt då vädret varit så bra och de var torra och fina. Då väger varje bal cirka 15 kilo. Men vissa år är det 25-kilosklumpar som man försöker hiva omkring. Det blir några ton att lyfta totalt och alla hjälper till; familj, släkt och vänner.
 
Fikar gör vi väldigt spartanskt. De frysta bullarna saknas dock på bilden samt höbalarna som stolar. Det här är min uppväxt.
 

5 kommentarer

Louise

15 Jun 2014 22:20

Idylliskt det ser ut! Bullerbykänsla:)

Svar: Oh ja, minus de rutiga klänningarna, harmonin och skratten...samt att hårt packade balar inte är så sköna att hoppa i som löshö.
Cissi

Jossan

16 Jun 2014 11:21

Åh, vad fint! Tycker att ni är riktiga hjältar. Det är värdefullt att ha ett barndomshem att återvända till på det sättet, det har inte jag, tror att Leverne som ju nu är sålt var det stället för mig... Kram :)

Anonym

17 Jun 2014 21:54

Ååå vad ja saknar stallet när jag läser detta! Minns när man skulle ta in allt hö och halm. Minns dock att vi hade shorts å fy satan vad man såg ut efter. Det sved rätt gött!
Kramar

Mikaela

17 Jun 2014 21:56

Ååå vad ja saknar stallet när jag läser detta! Minns när man skulle ta in allt hö och halm. Minns dock att vi hade shorts å fy satan vad man såg ut efter. Det sved rätt gött!
Kramar

Nina J

22 Jun 2014 11:30

Vänta ser ju ännu mer idylliskt ut med sådana här bilder. Urfint.

Kommentera

Publiceras ej