Andas, aandaaas

2kommentarer

Igår var vi på föräldrautbildning på Kungsbacka sjukhus.
Eftersom jag är andragångsföderska så får vi inte en fullständig föräldrautbildning utan får hålla till godo med en snabbvariant på två timmar. Väldigt tråkigt för Michael tycker jag, det är ju hans första barn. Ska han automatiskt ha koll på allting eller är det min uppgift att utbilda honom?
Lite trist eftersom jag inte vill få en mästrande "jag vet bäst för jag har gjort det här förut"-roll. Dessutom känns det som om jag har glömt av det mesta just nu....Hur sjutton gjorde man med naveln nu igen? Från när skall de börja äta D-vitamin? Vad är lagom mängd kläder?
 
Den utbildning vi fick var i alla fall väldigt bra tycker jag. Det var bara fokus på förlossningen och mycket på pappans roll i den. Vi gjorde andningsövningar (med nyp i låret och hela grejen), pratade om förväntningar, masserade mm. Den här gången har jag gett mig sjutton på att i alla försöka andas. Elsalies förlossning gick ju bra, men jag insåg efteråt att jag gjorde alla generalfel man kan och därför kanske hade "onödigt" ont. Vid varje värk slutade jag andas, spände mig och fokuserade på smärtan, dvs jag tyckte ju väldigt synd om mig själv och ville också mycket riktigt dö några gånger. Jag låg dessutom bara i sängen och var endast uppe på benen en gång (då jag genast kaskadspydde och fick lägga mig igen) Den här gången ska jag FÖRSÖKA att komma ihåg att andas, FÖRSÖKA byta ställning och FÖRSÖKA vara mer närvarande. Jag säger inte att jag kommer att lyckas, men jag hoppas.
 
Jag blev i alla fall väldigt peppad inför förlossningen igår och vill nu att den ska sätta igång imorgon. Jag blir ju alltid sådan, när jag fått lära mig saker att jag vill praktisera det direkt. Inte vänta 10 sega veckor. En stor chock var den otroligt trevliga grupp vi hamnade i vid denna informationskväll. Jag som bara har dåliga erfarenheter av föräldragrupper innan. Med Elsalie hade jag en på MVC, innan födseln, där det var väldigt mycket udda figurer som ställde de mest relevanta frågorna tex " Hur snart efter förlossningen kan man sätta igång och skaffa nästa barn?" (ivrig 25-årig kille som ville ha minst 10 barn....hans flickvän såg redan trött ut). Mammagruppen efter födseln var istället en grupp väldigt fiiina mammor från fiiina områden som helst diskuterade vilken diet man borde sätta igång med och vilka märken som var hetast på barnkläder. Suck! Ingen ville diskutera spruckna bröstvårtor, stramande stygn i underlivet eller hur man bäst får bort bajsfläckar från heltäckningsmattor...

2 kommentarer

Nina

13 Jun 2013 18:15

Jag kan hålla en gratiskurs för dig nästa gång vi ses. Att andas rätt är det enda jag verkligen fattade. Eller så läser du bara samma bok som jag gjorde. ;-)

Svar: Mitt problem är att andas överhuvudtaget. Jag håller mest andan tills det går över. Hur kommer man ihåg att tänka på andning?
Cissi

Västkustpojken

16 Jun 2013 19:48

Hoppas du förstår att dessa mammor kommer aldrig vilja prata om de vanliga problemen ;)
Hoppas ni kommer trivas i Onsala tills det är dags att gå till ålderdomshemmet ^^

Kommentera

Publiceras ej