Bär - äta eller inte äta?

0kommentarer

Igår hade vi lite dramatik här på morgonen. Elsalie kom glad i hågen in och sa att hon ville visa mig något. Jag följde med henne ut och hon pekade glatt på en buske i rabatten och sa:
 
- Jag åt sådana bär! De var jättegoda!
 
Jag som inte kan något om växter fick panik. Busken hon pekade på hade jag hela tiden trott varit en typ hängpil. Jag hade inte registrerat de björnbärsaktiga bären som dykt upp på den. 
 
I min rädsla skrek jag pedagogiskt att hon ABSOLUT INTE får äta några bär som jag inte godkänt och att de kan vara GIFTIGA och hon kan DÖ!!!
 
Stackars Elsalie blev helt ifrån sig och storgrät naturligtvis medan jag googlade giftinformation om en växt jag inte visste vad det var... Men sedan kom jag på min grupp som jag är med i på Facebook "Vi trädgårdstokiga". Jag blev inbjuden av en kollega som sa att jag där kan få hjälp med trädgårdsfrågor.
 
Jag postade några bilder på busken och bären och fick efter bara några minuter utförliga svar att det är en Mullbärsbuske och den är inte giftig. Puh! Vilken hjälp man kan få och så snabbt!
 
Jag fick också information om att det inte finns några giftiga bär i Sverige som man inte kan äta cirka 4 stycken av utan att något händer. Jag älskar sådan tydlig och bra information! Elsalie hade ju bara ätit 2 bär, så redan där hade jag ju kunnat vara lugn.
 
Nu har jag alltså utvidgat mina giftiga-kunskaper . Vem sa att Facebook bara är till för trams? Tidigare var min enda bärreferens "somna in"-bären i filmen Den blå lagunen. Därav min reaktion!

Kommentera

Publiceras ej