Att skämma bort sina barn

5kommentarer

När jag var liten var de "stora och dyra" leksakerna fördelade på olika barn i en bekantskapskrets. Någon hade pingisbord, någon annan hade video, en tredje en lekstuga, en fjärde hade kanske ett legopiratskepp. Man lekte hemma hos den som hade det för tillfället mest lockande. Man fick längta och tråna.
Idag har alla allt! Alla har studsmatta, sandlåda, gungor, iPad, dockhus, bilbana, leksakskök...Här behövs minsann inte längtas eller önskas över huvudtaget. Jag tycker verkligen att det är helt fruktansvärt. Barn är så sjukt bortskämda idag!
Tyvärr är Elsalie en av dem. Idag förvandlade vi en del av tomten till en fullvärdig lekplats. Klart att hon ska ha en studsmatta (det blir ju jobbigt för henne annars att bara ha tillgång till det när hon är hos sin pappa)...och gunga...och ringar...och en klätterkoja...just det, en hängmatta på altanen också så klart...Är det inte lite torftigt utan sandlåda? Suck! Nästa månad ska jag lära henne att man måste önska sig saker när man fyller år eller av tomten. Jag lovar, nästa månad ska jag bli en sansad förälder!

Ps. Jag är skitglad över den nya studsmattan som kommer att ge mig tillfälle att dricka många koppar kaffe utan att de hinner svalna mellan klunkarna! Är det mig själv jag curlar...?

Ps 2. Elsalie var med och hjälpte till vid hela bygget samt kämpade med att dra undan skräpet. Hon kanske helt enkelt har jobbat sig till den och verkligen, verkligen förtjänar den?
 
Ps 3. skyddsnätet kommer, vi hann bara inte färdigt


/curlande förälder som lever i förnekelse

5 kommentarer

Louise

21 Apr 2013 21:02

Åh vad jag känner igen mig! Köpa sig frihet i trädgården...ju mer prylar att sysselsätta barnet med, desto mer kaffe i solen. Hemskt är vad det är. Vårt nästa inköp är ett sådant där plasthus (styggt som tusan) men vad gör man inte för att få den där lugna stunden... Grattis till graviditeten, vad roligt!

Svar: Tack!Visst är det hemskt, vi har verkligen förfulat ett helt hörn av trädgården för att få lite ro...Men Elsalie är ju glad förstås! :-)

Pst, jag saknar din blogg
Cissi

Nina

22 Apr 2013 09:30

Usch vad vad man skäms när man inser hur rätt du har. Jag vill också förvandla vår trädgård till ett "leka själv paradis". Större lekstuga, utekök, mer sand, gungor, rutschkana... ALLT för att inte behöva förflytta sig. Du skriver så himla bra! Jättekul att läsa.

Svar: Tack!😚
Cissi

Västkustpojken

22 Apr 2013 14:13

Cissi, jag klandrar dig inte för detta. Vet precis vem det är som egentligen vill stå och hoppa på den där mattan :)
Undrar vad nästa inköp blir, misstänker att det snart kommer en uppblåsbar pool ^^ jättebra för "barnen" att leka i.

Svar: Just det ja, pool har jag ju glömt! Det måste genast läggas till listan.
Cissi

Louise

23 Apr 2013 17:20

Jag saknar också min blogg;) kände att jag fick för många läsare bl.a. från jobbet. Men min förhoppning är att börja på nytt! Vi letar lgh i Alingsås...är på jakt efter en liten lya som vi kan åka till på sommaren och nån helg i månaden. Livet utan barnvakt är inte lätt!

Svar: Åh, det är precis det jag är rädd för. Att få läsare som begränsar mig i mitt skrivande. Det var därför jag inte ville länka på Facebook. Där är jag vän med många från jobbet vilket gör att jag så sällan skriver något och i så fall väldigt opersonligt. Som sagt jag får se hur länge det här håller i sig...Vad kul med Alingsåsplanerna! Jag förstår precis vad du menar med barnvaktsbehovet. Det är ju inte ofta bara hemlängtan som gör att många blir hemvändare när det får barn. Jag har istället valt att bosätta mig nära mina svärföräldrar. Jag hade inte klarat mig annars. Jag är ju just nu ensam i fyraveckorsperioder när Michael är på sjön. Nog tid för att bli lite sinnessjuk om man aldrig får avlastning....:)
Cissi

Louise

30 Apr 2013 09:26

Hoppas att ingen från ditt jobb hittar hit;) mkt underhållande blogg! Förstår till fullo att ni bor nära svärföräldrarna, hjälp i vardagen är ovärderlig. M:s föräldrar är gamla och kan tyvärr inte hjälpa oss (bor i karlstad). Hade inte heller fattat det här med hemvändare tills Elsa kom... Hoppas verkligen på lghen i Alingsås, hade varit perfekt! Ska kika på en bostadsrätt nästa vecka i stadsskogen som vi har första tjing på:)

Svar: Mitt första svar verkar ha försvunnit. Jag håller i alla fall tummarna för lgh för jag vet verkligen hur viktigt det är med avlastning för att orka. För du är väl också själv en del när fin kille jobbar längre perioder? Hoppas, hoppas ni hittar det ni söker i Alingsås!
Cissi

Kommentera

Publiceras ej